Експрети обговорили проблеми та шляхи вдосконалення функціонування бюро кредитних історій в Україні

24 травня в прес-центрі Інтерфакс-Україна відбулась прес-конференція, де було представлено звіт та рекомендацї Німецької консультативної групи за результатами проведеного аналізу українського ринку бюро кредитних історій.

Бюро кредитних історій накопичують інформацію про позичальників  та спрощують процес обміну нею. Банки, в свою чергу, шляхом передачі інформації в бюро кредитних історій та надсилання запитів щодо її отримання, можуть поліпшити управління ризиками та процес прийняття рішень з надання кредитів. Таким чином, вартість позики може бути зменшено, а доступ до фінансування позичальників, які раніше його не мали, а саме малий та середній бізнес, буде збільшено – факт, що має підтвердження на практиці.  Як зазначає Роберт Кірхнер, експерт Німецької консультативної групи з економічних реформ в Україні та консультант «Берлін Економікс» у нещодавно опублікованому звіті: «Бюро кредитних історій важливі не тільки для банків, але й для реального сектора економіки та суспільства загалом».

В Україні функціонує кілька бюро кредитних історій, але загалом цей сектор ще не працює належним чином. Одна з головних проблем пов’язана з регулюванням та наглядом за бюро кредитних історій, що входить до відповідальності Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг. На жаль, Комісія не має достатніх інституційних можливостей для виконання цього завдання. Рікардо Джуччі, керівник Німецької консультативної групи з економічних реформ в Україні, зауважує: «Регулювання та нагляд у сфері бюро кредитних історій повинен здійснювати Національний банк України, як установа, що найкраще орієнтується в проблемах банківського сектору».

«З боку держави необхідно створення умов для зниження ризиків кредитної діяльності, а саме — надання бюро кредитних історій в електронному вигляді в режимі реального часу доступу до інформації про позичальника, яка міститься в державних реєстрах і стосується перевірки ідентифікаційних даних, доходів, відкриття виконавчого провадження тощо» — вважає Антоніна Паламарчук, Голова правління Першого всеукраїнського бюро кредитних історій.

Ще одна ключова проблема пов’язана з джерелами інформації для бюро кредитних історій. У багатьох випадках банки або не надають інформацію про видані кредити взагалі, або ж обмежують її надання інформацією про неплатників. Більше того, доступ бюро кредитних історій до відкритих реєстрів далекий від оптимального. І, нарешті, дані на рівні окремих бюро кредитних історій є дуже неповними, частково через недостатню співпрацю між бюро кредитних історій. Загалом існує два шляхи того, як банківський регулятор може спробувати виправити це становище: примусові схеми чи регуляторні стимули. Роберт Кірхнер стверджує: «Виходячи з міжнародного досвіду, ми рекомендуємо уряду брати за основу стимулювання, а не примусові схеми».

Подальший розвиток бюро кредитних історій в Україні, а також підвищення ефективності їх взаємодії з фінансовими установами , позичальниками та державними регулятивними органами залишаються надзвичайно важливими питаннями на шляху зміцнення банківської системи України. «Форум Провідних Міжнародних Фінансових Установ активно сприяє налагодженню системи функціонування бюро кредитних історій шляхом розробки практичних ініціатив та  проведення стратегічних зустрічей з представниками фінансового сектору» — зазначив Стівен Фішер, Голова Ради директорів Форуму Провідних Міжнародних Фінансових Установ під час Круглого столу з питань розвитку бюро кредитних історій в Україні, що відбувся 23 травня в Києві.

Розвиток системи функціонування бюро кредитних історій в Україні неможливий без внесення змін до існуючого законодавста. Так, запровадження у законодавство норм, передбачених законопроектом № 10292 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення діяльності бюро кредитних історій, створить правові умови для урегулювання наявних проблем у обміні інформацією між бюро кредитних історій, фінансовими установами та державними органами. «Даним проектом передбачається внести зміни до Законів України «Про організацію формування та обігу кредитних історій» та «Про державну податкову службу в Україні» і на законодавчому рівні: визначити функцією Державної податкової адміністрації України надання бюро  кредитних історій інформації з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків; передбачити створення Державного реєстру кредитних історій, та визначити повноваження національній комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, по його веденню; визначити статус осіб, які набувають право вимоги за кредитним правочином, як користувачів бюро кредитних історій, які надають та мають право отримувати інформацію, що складає кредитну історію; уточнити інформацію, що міститься в кредитній історії.» — коментує автор законопроекту, Народний депутат України Василь Горбаль.

Вдосконалення нормативно-правової бази для бюро кредитних історій зробить банківський сектор більш стабільним, а також поліпшить доступ до фінансування малого та середнього бізнесу та фізичних осіб, сприяючи таким чином розвитку банківського сектора. Отже, впровадження рекомендованих заходів сприятимуть стабільності та підтриманню зростання економіки. Рікардо Джуччі підсумовує: «Прогрес у вирішенні цього питання – це саме те, що потрібно банківському сектору України після масивного шоку, який він пережив під час світової фінансової кризи в 2008-2009 рр.».

На думку Андрія Ігнатова, заступника директора департаменту ризиків Platinum Bank, в основі більшості неплатежів лежить невірна оцінка платоспроможності клієнтів. «У банків просто не вистачає інформації для повторної перевірки даних, які можуть і повинні перевіряти бюро кредитних історій. З метою поліпшення взаємодії банків і бюро була створена робоча група Форуму Провідних Міжнародних Фінансових Установ. В її активі на сьогодні: опитування та консолідація пропозицій від банків, як споживачів послуг бюро, і оцінка цих пропозицій кредитними бюро. На черзі вироблення спільних рішень. Робоча група, як і керівництво Platinum Bank виступає за фінансову грамотність населення в цьому питанні і розуміння всіх плюсів і мінусів відповідального ставлення до платежів по кредитах. Ми віримо, що дисципліноване ставлення до повернення кредиту має винагороджуватися програмами лояльності і більш привабливими умовами повторних кредитів» — вважає банкір.


Комментарии:


Код безопасности:


Внутренний голос

«Малый бизнес начал смелее отстаивать свои права, научившись бороться, если  проверяющие и контролирующие инспекции злоупотребляют властью»

Большой человек

Cгущая краски

Частный случай

Реставрируя полуразрушенные здания пансионатов, бывший антикризисный менеджер Андрей Руденко создал сеть баз отдыха «Куба»

Новости партнеров

bigmir)net TOP 100   

Новости партнеров

Новости от KINOafisha.ua
Загрузка...
Загрузка...
Афиша кинотеатра Синема Сити

Статус

Еженедельный деловой журнал

Украинский бизнес портал

Электронный деловой журнал

Эксперт

Украинский деловой журнал

Экономические известия

Ежедневная деловая газета